Månedens bilde januar 2012
Hvis man vil reise med gamle busser i daglig drift har man tidligere kunnet dra til Malta, men der er vel hele bussflåten modernisert som følge av nye anbud i løpet av siste år. En mulighet er Berlin der gamle dobbeltdekkere bygges om til sightseeing busser. Er her en skikkelig veteran fotografert i mai 2010, en Büssing av DE-typen som ble spesialbygget for Berliner Verkehrsbetriebe (BVG). En noe modifisert modell ble produsert for Stockholms Sporväger. DE-modellen ble produsert for BVG fra 1965 til 1974. En 7 liters motor på 150 hk (etter hvert 155) drev bussen frem i Berlins flate gatenett.
Månedens bilde februar 2012
Med økt flytrafikk dukket også “Flybusser” opp i storbyene på 50-og 60 tallet. Bussene kjørte gjerne på kontrakt for SAS og senere også Braathens. Flybussene hadde ekstra komfort, nesten som turbusser. Selvfølgelig måtte de ha god plass til bagasje. I Bergen var det Mildebussene, senere fusjonert sammen som Fana-Os-Milde, som fikk kontraktene om flybusskjøringen Bergen – Flesland. Her er en ny flybuss klar for levering fra Alf. Hartveit karosserifabrikk . Bussen er en Scania Vabis med høyreratt og med reg nr. R-184. Nakkestøtter og gardiner er på plass som vi ser. Etter noen år som flybuss ble det omlakkering og så inn i vanlig rutekjøring. De ble eksklusive skolebusser etter hvert Bilde tatt i Møllendalsveien og vi er på slutten av 50 tallet. Foto via Roy Løvaas, tekst Steinar Natås.
Månedens bilde mars 2012
AR19261 var en 1973 Volvo B58-60, og den første rendyrkede turvogn til Borge kommunale Bilruter.
Borge kommunale Bilruter, sammen med Fredrikstad Rutebiler og Hvaler og Kråkerøy Bilruter fusjonerte til Fredrikstaddistriktets Rutebiler AS i 1980. Etter sammenslutningen fikk den internnr. 14.
Dette var en velutstyrt buss med regulerbare seter, friskluftdyser og leselys til hvert sete samt guidestol. Med kun en ordinær dør samt en hengslet bakdør var den lite egnet til rutekjøring.
Den ble registrert 25.3.73 og rakk nesten å runde 19 år før den ble avskiltet for godt 20.3.92. Et par måneder senere ble den hugget på dugnad til inntekt for bedriftsidrettslaget hos FDR.
Den forble turvogn helt til det siste, og det kan nevnes at denne bussen deltok ved redningsaksjonen fra Scandinavian Star 7. april 1990. Oppgaven var å frakte overlevende fra Lysekil, til bl.a. sykehuset Østfold i Fredrikstad.
Foto: Per Ivar Berntsen. Tekst: Jostein Coll-Hansen.
Månedens bilde april 2012
Dette er de to bussene sangere på Rena brukte på tur til Oslo i 1946. Bildet er tatt på Youngstorget. Bussen til venstre, D-6242, tilhørte Sverre Larsen på Rena. Det er en Chevrolet 1937-modell som ble anskaffet av Anders Karslen på Rena som ny. Larsen overtok bussen i 1944 og hadde den til 1949. Da ble den solgt til Aksel Rustad på Evenstad som D-25674. Bussen til høyre, D-5891, tilhørte Nils Kirkeby på Rena. Det er en Chevrolet 1938-modell som Kirkeby hadde fra 1941 til 1950. Da skal den ha blitt solgt til Horten. Karosseribygger er ukjent på begge. Både Larsen og Kirkeby var med da Rena og Omland Bilruter ble dannet fra 1. januar 1951. Foto utlånt av Arne Aaeng, tekst Thor Bjerke.
Månedens bilde mai 2012
Mannsverk var i sin tid den største avdelingen til Bergens Sporveier as. Her kom det etter hvert oppstillingsplass for busser, verksted, vaskehall og hovedkontoret like ved. Også trolleybussene fikk sitt verksted her og har det fortsatt. Bildet er tatt før anlegget var ferdig utbygget.
Her ble også RHF grunnlagt for snart 30 år siden. Bildet er fra 50-tallet. Bebyggelsen rundt er moderat, og sporveien la sitt nye anlegg godt utenfor bykjernen i det som den gang var landlige omgivelser. I dag er det Tide buss som benytter stede som oppstilling og verksted for sine busser. Foto og tekst fra Steinar Natås.
Månedens bilde juni 2012
Årets første sommermåned er kommet, men cruise trafikken har pågodt lenge, både på land og sjø. Bergen er Norge største cruise havn og mange busselskaper har opp gjennom årene hatt gode oppdrag med kjøring av cruise passasjerer til ulike mål i Bergen. Her er det Kielfergen til Jahre som anløper Bergen som cruiseskip på 60 tallet. Bergens Sporveier er på plass med O-5777, som ganske ny fra Arna Bruk. Alle selskap i og rundt Bergen var engasjert i større eller mindre grad ved anløp av cruiseskip. Noen selskaper satset en del på dette og hadde slike oppdrag i bakhodet når busser skulle bestilles. For andre var det en tilleggsinntekt som man ikke la for stor vekt på og dermed var heller ikke materiellet det beste, noe som igjen førte til at selskapene falt ut av denne kjøringen.
Tekst: Steinar Natås Foto: BA arkiv.
Månedens bilde desember 2012
Tilgangen på historiske bilder til websidene er tilnærmet null. Men 2004 er kanskje historie det også? Her er Schøyens Bilcentralers S118, en Mercedes-Benz O407 fra 1998 plassert omtrent på grensen mellom Våler og Skiptvet, nettopp kommet fra Moss for å snu og kjøre tilbake. S118 er nok forlengst historie den også. Året er desember 2004 og Schøyen hadde vunnet anbudet i Moss og satt i gang kjøringen i januar 2004. Nå er det Nettbuss som har kjøringen i distriktet.
Foto: Tore H Wiik.