Månedens bilde januar 2006
Månedens bilde bør varme litt opp i en kald årstid. Det er Glom-Buss AD48718 med internnummer 26, en Volvo B10M/VBK fra 1980. Bildet er tatt i Strømstad en gang tidlig på 90-tallet. Bussen var en av to like som ble kjøpt inn for rute 236 til Fredrikstad. Da SSV kjøpte opp Glom-Buss, ble den vurdert til å være svært sliten og derfor ikke omlakkert. Men den gikk i flere år med Glombuss-farger. Som mange andre SSV busser endte den sine dager på andre siden av Østersjøen. Bildet er tatt av Per Ivar Berntsen som kjørte bussen den dagen på det som før het rute 217 mellom Sarpsborg og Strømstad.
Månedens bilde februar 2006
Dette bildet er fra Oslo sommeren 1973. To av OFBs busser har parkert i Strandgata ved Oslo Børs. Den første bussen, A-15652, er en Scania-Vabis BF71 med karosseri fra A. Iversen. Bussen ble anskaffet i 1955 sammen med A-15650 som var utrangert da bildet ble tatt. Bussen har brønn bak. Bak står A-15656, en 1960 Volvo med VBK-karosseri. Opprinnelig hadde denne bussen buede frontruter, men ble senere oppusset og modernisert med helt ny front.
Opplysningene er gitt av Hans Martin Kollerød og bildet er tatt av Åke Nergell.
Månedens bilde mars 2006
Bilder viser Nettbuss Møre nr. 345, UX27041, på Sunndalsøra sommeren 2004. Fargeskjema og påskrift røper en lang rutebilhistorie. Bussen ble levert til Mørelinjen i 1980 som nr. 45 og var blant de første Volvo B10M. Selskapet fikk sju høybygg VBK42 mellom 1975-1980, så fire tilsvarende VBK600 i 1981-1983, alle Volvo B58 eller B10M. Oppkjøp, fusjoner og navneendringer til tross, flere busser fra Mørelinjen beholdt opprinnelige farger. I 1988 ble Mørelinjen fusjonert med Trollheimen Trafikk. ”Nye” Mørelinjen tok fargene til KOA, blå, sølvgrå og brun. Bare noen busser ble omlakkert. Derfor har fargene til Mørelinjen/Surnadal Billag vært å se til våre dager. Gå hit for ytterligere informasjon om denne bussen og Mørelinjen. Tekst og foto: Sveinung Berild.
Månedens bilde april 2006
1. april 2006 er en merkedag for busstrafikken i Ytre Helgeland. Nordlandsbuss overtar etter anbudskonkurranse i 2005. Vognene fra Helgelandske blir dermed overflødige. Rutenettet omfatter flere øysamfunn og fastlandet til Mosjøen. Kombinertbusser har spilt en viktig rolle i rutene. Her står nr. 396, UA16298, Volvo B10M med Vest Ambassadør, for opplastning ved NOR-CARGO i Sandnessjøen. Volvo og Vest er typisk for vognparken i selskapet. Denne og flere vogner har beholdt gammelt fargeskjema og firmanavn. I 1998 ble navnet endret fra Helgeland Trafikkselskap til Helgelandske som det alltid har vært på folkemunnet.
Bussene ble malt helhvite med en liten rød-grønn logo foran navnet. Tekst og foto: Sveinung Berild.
Månedens bilde mai 2006
Bildet er fra Fredrikstad i 1981 og tatt i nærheten av den nåværende Rutebilstasjonen. Året før var sammenslåingen av en rekke selskaper til Fredrikstaddistriktets Rutebiler (FDR) gjennomført. #67 som vi ser på bildet, var i en serie på seks busser anskaffet i 1980. Alle var av merket DAF og bygget på VBK. Disse bussene var også de første som fikk den etter hvert så karakteristiske fargedesign. På folkemunnet ble bussene kalt for “tivoli-bussene”. Alle elevene i grunnskolen i kommunene ble invitert til å komme med fargeforslag i en konkurranse som selskapet utlyste i juni 1980. De fikk nummerering fra fra 61 til 68, og en Volvo selskapet kjøpte, kalt Bastarden, fordi den var bare trekvart lang i karosseriet. Alle disse bussene gikk på de nye byrutene som oppstod etter sammenslåingen. Tekst: Ole Aardal.
Månedens bilde juni 2006
Trondheim Sporveis Büssing Präfekt 13D på vei gjennom Olav Trygvasons gate sommeren 1973. Opprinnelig hadde denne bussen reg.nr. U-75360 og ble levert til selskapet i 1968 sammen med 6 andre identiske busser. I dag finnes to slike busser bevart i Norge, (du finner dem begge under infobanken- bevarte busser). Den ene er ex-Oslo Sporveiers A-15835, en 1969-modell som eies av Lokaltrafikkhistorisk Forening i Oslo der den er i full vigør. Den andre er Trondheim Sporveis U-75356 som venter på restaurering i Trondheim. Mens A-15835 har automatgir hadde Büssingene i Trondheim alle “pinnegir” -, kløtsjløs giring ved hjelp av en liten klikksjalter på rattstammen. Systemet ga en rask veksling mellom de tre girene. Forøvrig var bussen utstyrt med en 7 liters 155 hk motor i hekken. Foto: Åke Nergell.
Månedens bilde juli 2006
Bildet er fra Wessels plass i Oslo sent 1976 og viser en temmelig ny Mercedes-Benz O305. I følge Hans Martin Kollerød hadde selskapet på denne tiden hatt et stort utskiftingsbehov. Året før ble 10 tyskbygde O305 anskaffet, de ble internnummerert 113-122. De var spartansk utstyrte busser som fikk en kort levetid i selskapet. I 1976 anskaffet selskapet ytterligere 9 stk. O305, men denne gangen med norskbygde karosserier fra Arna. Disse bussene var i drift i mange år hos Schøyen. #132 på bildet er en av disse 9. Foto av Åke Nergell som var på flere fotosafarier i Norge på 70-tallet.
Månedens bilde august 2006
Dette er E-15582 fra Vestoppland Bilselskap A/S på Lena stasjon på Skreiabanen. Bussen er en 1962 Volvo/Repstad som ble kjøpt ny for å gå ruten Totenvika-Skreia-Lena-Eina da passasjertoget ble nedlagt på banen i 1962. Bussen korresponderte med Gjøvikbanen på Eina. I 1976 ble bussen byttet ut med en Volvo B57 fra 1970. Ruten ble opprettholdt til ca. 1985, og de siste årene ble den operert av JC34616, Vestoppland Bussveteran sin 1974 Volvo som du kan finne i databasen over bevarte busser. Ulf Berntsen tok bildet 16.4.1972. Bård Hagelund har bidratt med informasjon.
Månedens bilde september 2006
Ulf Berntsen tok månedens bilde i Vassbygdi i Sogn og Fjordane en fin augustdag i 1969. Bussen tilhørte Aurland Kommunale Rutebilar. Ulf husker at bussen ble stappfull, med stående passasjerer. Det var langt flere mennesker der enn vi ser på bildet.
Trolig var snutebuss S-3154 reservebuss den dagen. Den ble muligens kun brukt på skoleruter og kortere ruter andre steder i kommunen. Normalt gikk en større frembygd buss på ruten.Turen fra Aurland til Vassbygdi tar ca et kvarter, og ruten trafikkeres i dag av Fjord1 Sogn Billag AS.
Så vidt webredaktøren kan se er dette en buss bygget på Volvos lastebilchassis L375. Kan noen bidra med mer informasjon?
Månedens bilde oktober 2006
Korrespondanse mellom ferge og buss er hverdagen for mange bussruter på Vestlandet. Dette bildet er fra Linge fergekai, på indre Sunnmøre. For de som har kjørt strekningen mellom Åndalsnes, over Trollstigen gjennom Valldalen og til Eidsdal og Geiranger så må de benytte ferge over Norddalsfjorden mellom Linge og Eidsdal. Dette bildet er tatt på slutten av 1970-tallet. Tunellåpningen vi ser er veien som går utover til Liabygda og videre mot Ålesund, åpnet i 1975. Både bussen og godsruta tilhører Storfjord Rutebilar. Bussen er UE14783, en 1971 mod. Volvo B57 med Vest Karosseri (bygg nr.150). Den har startet ruta i Valldal og er på tur til Ålesund. Det er godsruta fra Eidsdal og Geiranger som kjører på land fra B/F Stordal, UE21437, 1972 mod. Scania L110. Godsskapet er påbygd hos Vest Karosseri.(Byggnr. G 103) Storfjord Rutebilar A/S ble i 1996 solgt til Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF), og ble sammen med A/S Mørebil (Volda), A/S Stranda og Sykkylven Billag og Sørøy-Buss A/S med i det nydannede selskapet Mørebil.
Månedens bilde november 2006
Et snart 60 år gammelt fargebilde av en buss er en sjeldenhet, så får vi heller bære over med noe dårlig kvalitet. Bildet er tatt i Moss i forbindelse med Mossedagene 1947 der bussen var deltaker i et opptog som viste styrken i byens næringsliv. Bussen er daværende Onsaker Bilcentralers 1942 Büssing B-9865, en buss selskapet fikk tildelt etter krigen. Den 9 meter lange bussen med 21 sitteplasser kom med over til nystartede Moss og Omland Bilruter i 1954. Sannsynligvis hadde bussen en 6 syl Büssing dieselmotor (ca. 8 liter, 110hk – 135 hk var de vanligste for Büssing under krigen), men 29.12.1953 fikk den en ny 6 syl Volvlo toppventilert bensinmotor med 105 hk. Motorbyttet skjedde ofte på slike busser fordi det var vanskelig å skaffe deler til originalmotoren. Derfor fikk krigsmateriellet ofte kort levetid. Moss og Omland Bilruter solgte bussen 7.6. 1955, og den ble da registrert som B-33892 i følge opplysninger fra Moss Trafikkstasjon.
Bildet er hentet fra en film med ukjent opphav og som er inkludert i en DVD.
Månedens bilde desember 2006
Mot slutten av 1971 fikk Trondheim Bilruter (TBR) ytterligere 6 stk. Scania CR110. De ble lakkert TBR-røde og nummerert VD22270-76 med internnummer 270-276. Det var på den tiden fusjoneringen mellom blant annet TBR, Bynesruten og Trondheim Sporvei til Trondheim Trafikkselskap var i emning og TBR-aksjene havnet på kommunale hender. 2 av de 6 bussene fra denne serien, 271 og 272, ble i 1972 stasjonert på Vognhall Dalsenget sammen med sporvogner og Trondheim Sporveis 11 Büssinger. På Dalsenget var det blitt knapphet på materiell siden de eldste Büssingene fra 1967 gradvis ble tatt inn til hovedrevisjon. De to Scania’ene ble utstyrt med nødvendige billetteringsutstyr for Trondheim Sporvei og satt inn på linje 3 til Singsaker og linje 4 til Gildheim over Ladehammeren.
Dette bildet av VD22272 er tatt av Åke Nergell tidlig i 1975 i krysset Jonsvannsveien/Eidsvolls gate ved Singsaker skole. På den tiden var TBR opphørt som eget selskap. Vi ser at 272 har fått 172 som nytt internummer, senere ble den tildelt 346.